Imam Ghazali: “Saya tahu dengan benar bahawa para Sufi adalah para pencari jalan Allah, dan bahawa mereka melakukan yang terbaik, dan jalan mereka adalah jalan terbaik, dan akhlak mereka paling suci. Mereka membersihkan hati mereka dari selain Allah dan mereka menjadikan mereka sebagai jalan bagai sungai untuk mengalirnya kehadiran Ilahi.."

Petinta

My photo
Aku akan hadapi, Aku akan susuri, Aku akan lalui hari-hari ini, Demi Kasih dan Redha Ilahi, Demi Maghfirah dan Barakah Ilahi, Demi menuju Akhirat Abadi, Demi menuju Syurga Hakiki, Demi menggapai Cinta yang Suci...

22 February 2011

Tasawuf itu Menghalusi

Mengenal pengertian tasawuf:-

Zakaria Al-Ansari berkata: “Tasawuf adalah ilmu yang dengannya boleh mengetahui tentang pembersihan jiwa (tazkiyatun nafs), memperbaiki budi pekerti serta pembangunan lahir dan batin, untuk memperolehi kebahagian yang abadi.”
Ahmad Zaruq berkata: “Tasawuf adalah ilmu yang bertujuan untuk memperbaiki hati dan memfokuskan hanya untuk Allah semata-mata segalanya. “Fikih adalah ilmu yang bertujuan untuk memperbaiki amal, memelihara segala peraturan dan menampakkan hikmah dari setiap hukum sedangkan ilmu tauhid adalah ilmu yang bertujuan untuk mewujudkan dalil-dalil dan menghiasi iman dengan keyakinan, sebagaimana ilmu kedoktoran untuk memelihara badan dan ilmu nahu untuk memelihara lisan.”
Imam Junaid berkata: “Tasawuf adalah berakhlak luhur dan meninggalkan semua akhlak tercela.”
Di antara ulama ada yang mengatakan bahawa tasawuf secara keseluruhannya adalah akhlak. Barangsiapa memberimu bekal dengan akhlak, maka dia telah memberimu bekal dengan tasawuf.
Abu Hassan Asy-Syadzili berkata: “Tasawuf adalah melatih jiwa untuk tekun beribadah dan kembali kepada hukum-hukum Allah SWT.”
Ibnu Ujaibah berkata: “Tasawuf adalah ilmu yang dengannya dapat diketahui cara untuk mencapai kepada Allah SWT, membersihkan batin dari semua akhlak tercela dan menghiasi diri dengan akhlak yang terpuji.  Awal tasawuf adalah ilmu ,pertengahannya adalah amal dan akhirnya adalah kurnia.”
Penulis Kasyf Azh-Zhunun mendefinasikan tasawuf sebagai ilmu yang dengannya diketahui cara manusia sempurna meniti jalan menuju kebahagian. Dia juga mendefinasikan tasawuf dalam syair berikut:
“Tasawuf adalah ilmu yang tidak diketahui kecuali oleh orang yang mengetahui kebenaran. Dia tidak akan dikenali oleh orang yang tidak mengalaminya dan bagaimana mungkin orang buta dapat melihat cahaya.”
Dalam buku Qawaid Tasawwuf, Ahmad Zaruq mengatakan bahawa kata tasawuf telah didefinasikan dan ditafsirkan dari berbagai aspek, sehingga mencapai sekitar dua ribu definasi. Semua itu disebabkan kerana ketulusan untuk menghadapkan diri kepada Allah yang dicapai dengan berbagai cara.
Menurut Syeikh Abdul Qadir Isa, tiang penyangga tasawuf adalah penjernihan hati dari kotoran kebendaan dan asasnya adalah hubungan manusia dengan pencipta yang maha agung. Sufi adalah orang yang hati dan hubungan murni hanya untuk Allah sehingga Allah memberinya karamah. Subhanallah..
(Dari Kitab Hakikat Tasauf.(Syaikh Abdul Qadir Isa)

Berkata Syeikh Abdul Qadir Isa di dalam kitabnya Haqaiq Tasawuf mengenai musuf-musuf tasawuf secara ringkasnya:
Di antara musuh-musuh tasawuf terdiri dari kalangan orentalis lagi zindiq serta para pengikutnya dan konco-konconya. Mereka telah disusun atur dan dilatih oleh golongan kafir yang jahat bagi mencela Islam. Mereka cuba memusnahkan pokok pangkal Islam dengan menimbulkan pelbagai keraguan serta menyebarkan fahaman-fahaman untuk memecahkan umat Islam. Mereka mempelajari Islam secara mendalam tetapi bertujuan untuk menyeleweng dan memusnahkan Islam. Mereka juga sentiasa memiliki sifat talam dua muka. Mereka juga mendakwa tasawuf diambil daripada Yahudi, Nasrani dan Buddha. Bermacam-macam tomahan celaan dilemparkan terhadap tokoh-tokoh ulama tasawuf.  Apa yang lebih mendukacitakan, terdapat segelintir orang Islam menggunapakai pandangan dan pendapat dari musuh-musuh Islam ini untuk mencela tasawuf secara keseluruhannya. Inikah yang dikatakan pejuang Islam yang sebenarnya?.
Di antara musuh-musuh tasawuf juga ialah mereka yang jahil dengan hakikat tasawuf Islam itu sendiri. Mereka tidak mempelajari daripada tokoh-tokoh ulama sufi secara jujur dan amanah serta tidak juga mengambil manfaat daripada ulama-ulama tasawuf yang ikhlas menyampaikan ilmu pengetahuan. Mereka cuba mengkaji sendiri kitab-kitab tasawuf sedangkan mereka tidak mempunyai asas dan tidak memahami maksud sebenar serta mereka juga tidak mengetahui tentang penyelewengan terhadap kitab-kitab tersebut oleh musuh-musuh tasawuf Islam. Maka akan timbullah pandangan negatif dan berburuk sangka terhadap tasawuf ini. Kita boleh bahagikan mereka ini kepada beberapa golongan:-

Golongan pertama:
Fikrah tentang tasawuf yang ada pada mereka diambil melalui amalan suluk sesetengah golongan yang menyelinap masuk serta menyeleweng yang terdiri daripada musuh-musuh tasawuf. Mereka tidak membezakan di antara tasawuf yang hakiki lagi suci dengan sesetengah perkara jelek dan keji yang datang menyelinap yang tiada hubungkait dengan Islam.

Golongan kedua:
Mereka merupakan golongan yang terpedaya dengan apa yang mereka dapati daripada kitab-kitab tokoh-tokoh sufi yang terdiri daripada pelbagai permasalahan yang diselinap masuk. Mereka mengambilnya sebagai suatu hakikat sabit tanpa sebarang kepastian terlebih dahulu. Mungkin juga mereka mengambil kata-kata sabit yang terdapat dalam kitab-kitab ahli sufi lalu memahaminya tanpa mengikut apa yang dikehendaki oleh kitab tersebut. Mereka mengikut fahaman cetek yang dimiliki, ilmu yang terhad serta keinginan yang tersendiri tanpa merujuk terlebih dahulu kepada ahli sufi yang jelas kefahamannya tentang syariat dan akidah. Mereka mentakwilkan kalam-kalam para ulama sufi mengikut hawa nafsu tanpa bertanya terlebih dahulu kepada ahlinya yang lebih memahami.
Mereka ini seumpama mengambil ayat-ayat Al-Quran Karim yang mempunyai kesamaran (mutasyabihat) lalu mentakwilkannya sesuka hati tanpa melihat kepada ayat-ayat yang jelas (muhkamat) dan tidak juga bertanya terlebih dahulu kepada para ulama yang lebih mengetahui sepertimana yang telah dijelaskan oleh  Allah Taala di dalam Al-Quran Karim (Surah al-Imran: Ayat 7).
Sedangkan ada sebilangan dari kalangan mereka yang begitu mengecam pentakwilan (bukan menurut hawa nafsu) oleh para ulama muktabar bukan?

Golongan ketiga:
Mereka merupakan golongan yang tertipu. Mereka mencedok atau menimba ilmu pengetahuan daripada orientalis. Mereka hanya menggunapakai pandangan dan sangkaan salah dari para orientalis semata-mata.  Mereka tidak dapat membezakan di antara tasawuf Islam yang sebenarnya dengan tasawuf yang telah dicemari di sebabkan mereka tiada ilmu dan asas yang bertepatan.
Inilah di antara musuh-musuh tasawuf serta tarikat yang bertindak menyerang tasawuf dari sebelah luar ataupun dari sebelah dalam Islam.  Mereka bersungguh-sungguh menabur fitnah selagimana mereka di berikan nyawa yang sementara ini dari Allah Taala. Mungkin juga mereka lupa bahawa mereka akan diperhitungkan oleh Allah Taala di akhirat kelak. Bersedialah!!

Tasawuf tidak boleh di ceritakan dengan zahir tetapi secara batin. Maksudnya bukan tak boleh secara zahir tapi harus diceritakan sekadar fahaman seseorang itu. Andainya di ceritakan secara mendalam secara zahir inilah yang menyebabkan ramai yang menganggap ilmu tasawuf ini banyak menyesatkan manusia. Bak kata pepatah orang tua dulu-dulu:  “kasar dgn kasar dan halus dgn halus” dalam tasawuf juga sudah terkandung segala-galanya dan tiada yang lebih dari itu hanyalah "Dia" yakni Allah SWT semata-mata..

0 Ulasan:

Post a Comment