Imam Ghazali: “Saya tahu dengan benar bahawa para Sufi adalah para pencari jalan Allah, dan bahawa mereka melakukan yang terbaik, dan jalan mereka adalah jalan terbaik, dan akhlak mereka paling suci. Mereka membersihkan hati mereka dari selain Allah dan mereka menjadikan mereka sebagai jalan bagai sungai untuk mengalirnya kehadiran Ilahi.."

Petinta

My photo
Aku akan hadapi, Aku akan susuri, Aku akan lalui hari-hari ini, Demi Kasih dan Redha Ilahi, Demi Maghfirah dan Barakah Ilahi, Demi menuju Akhirat Abadi, Demi menuju Syurga Hakiki, Demi menggapai Cinta yang Suci...

01 February 2011

Kata-kata Untuk Hati



Kekayaan yang paling kaya adalah aqal,
Kemiskinan yang paling besar adalah jahil,
Keburukan yang paling hodoh adalah sesat,
Tak perlu mencari teman secantik Balqis,
Jika diri tak seindah Sulaiman,
Mengapa mengharap teman setampan Yusuf,
Jika kasih tak setulus Zulaikha,
Tak perlu diri menjadi seteguh Ibrahim,
Jika diri tak sekuat Sarah,
Mengapa didamba teman seistimewa Khadijah,
Jika diri tak sesempurna Rasulullah s.a.w.


Adakalanya Allah memberi sebelum sempat kita menadah tangan, kerana Dia tahu apa yang kita inginkan. Adakalanya Dia mengambil sebelum sempat Dia memberitahu, kerna Dia tahu apa yang terbaik untuk kita. Adakalanya dia sedang menguji tanpa kita sedari. Maka Dia anugerahkan aqal kepada kita untuk berfikir... Memilih jalan yang TERBAIK.


Kadang-kadang Allah sembunyikan matahari, Dia datangkan hujan petir dan kilat,
Kita bersedih dan tertanya-tanya ke mana hilangnya matahari,
Rupa-rupanya Allah nak hadiahkan kita pelangi.


Betapa tingginya nilai air mata taubat, sama nilainya dengan darah syuhada' yang tumpah sebagai wira Islam, yang sanggup mengorbankan jiwa demi agama Allah. Juga sama nilainya dengan dakwat pena para 'ulama untuk mengarang kitab-kitab yang menjadi pelita kepada umat Islam.


Betapa tingginya nilai air mata taubat, sama nilainya dengan darah syuhada' yang tumpah sebagai wira Islam, yang sanggup mengorbankan jiwa demi agama Allah. Juga sama nilainya dengan dakwat pena para 'ulama untuk mengarang kitab-kitab yang menjadi pelita kepada umat Islam.


Sewajarnya bagi setiap yang beraqal, selagi aqal fikirannya tidak hilang, bahawa dia membahagikan masanya kepada empat waqtu:

^^ Waktu untuk dia bermunajat kepada Allah


^^ Waktu untuk dia bermuhasabah tentang dirinya


^^ Waktu untuk dia berfikir berhubung dengan barang-barang ciptaan Allah


^^ Waktu untuk dia menumpukan kepada keperluannya, seperti mencari makanan dan sebagainya.


Sebaik-baik dunia bagi seseorang adalah apabila dunia itu dijadikan sebagai bekal untuk kepentingan akhirat sehingga Rabbnya meredhainya. Seburuk-buruk dunia bagi seseorang adalah apabila dunia dijadikan bertentangan dengan urusan akhiratnya dan membuatnya jauh dari redha Rabbnya.

0 Ulasan:

Post a Comment