Imam Ghazali: “Saya tahu dengan benar bahawa para Sufi adalah para pencari jalan Allah, dan bahawa mereka melakukan yang terbaik, dan jalan mereka adalah jalan terbaik, dan akhlak mereka paling suci. Mereka membersihkan hati mereka dari selain Allah dan mereka menjadikan mereka sebagai jalan bagai sungai untuk mengalirnya kehadiran Ilahi.."

Petinta

My photo
Aku akan hadapi, Aku akan susuri, Aku akan lalui hari-hari ini, Demi Kasih dan Redha Ilahi, Demi Maghfirah dan Barakah Ilahi, Demi menuju Akhirat Abadi, Demi menuju Syurga Hakiki, Demi menggapai Cinta yang Suci...

16 February 2011

Ubat Bagi Hati

Al-Quran menempatkan zikrullah  sebagai pintu pengetahuan makrifatullah, sebagaimana tercantum dalam surah Ali Imran, ayat 190-191 yang bermaksud:


"Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat ALLAH) bagi orang-orang yang berakal; iaitu orang-orang yang menyebut dan mengingati ALLAH semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata):
'Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka' "
(Surah Ali Imran, ayat 190-191 ). 

Dengan demikian, zikir termasuklah ibadah yang bebas dan tidak ada batasannya. Firman Allah:-
الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَى جُنُوبِهِمْ
وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا
خَلَقْتَ هَذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
-surah Ali Imran ayat 20-
sentiasa mengingati dlm apa jua keadaan...bukan dengan sebutan sahaja tetapi memain perana didalam hati dengan mengingati Allah...
Termasuklah juga kaum intelektual yang sedang meneliti fenomena alam, sehingga menemui sesuatu yang bermanfaat bagi seluruh manusia...

Zikrullah merupakan alat pembangkit kesedaran diri yang tenggelam, dan sebab itulah zikir lebih komprehensif dan umum dari berfikir. Zikir melahirkan fikir serta kecerdasan jiwa yang luas dan kerana itulah zikrullah bukan hanya dapat diertikan dengan menyebut nama ALLAH, akan tetapi zikrullah merupakan sikap mental spiritual mematuhkan dan memasrahkan diri kepada ALLAH SWT..
Dari Darda' ra: Rasulullah SAW bersabda, maksudnya: 
"Mahukah kalian aku beritakan sesuatu yang lebih baik dari amal-amal kalian, lebih suci dihadapan penguasa kalian, lebih luhur di dalam darjat kalian, lebih bagus bagi kalian daripada menafkahkan emas dan perak, dan lebih bagus daripada bertemu musuh kalian (berperang) kemudian kalian menebas leher-leher mereka atau mereka juga menebas leher-leher kalian?"
Mereka berkata, "Baik, ya Rasulullah .."
Baginda bersabda, "Zikrullah" atau ingat kepada ALLAH . .
(Dikeluarkan oleh At Tirmizi, Ibnu Majah , Ahmad dan Malik ). 
Betapa zikrullah ditempatkan pada kedudukan yang sangat tinggi, kerana ia merupakan jiwa atau roh seluruh ibadah, baik solat, haji, zakat, jihat dan amalan-amalan yang lain. Di suatu sudut lain, ALLAH mengancam keras orang yang tidak ingat kepada ALLAH di dalam ibadahnya. Seperti dalam surah Al-Ma'un, ayat 4-6 yang bermaksud
"Kalau orang yang demikian dikira dari bilangan orang-orang yang mendustakan agama, maka kecelakaan besar bagi orang-orang Ahli Solat iaitu mereka yang berkeadaan lalai daripada menyempurnakan solatnya; juga bagi orang-orang yang berkeadaan riak (bangga diri dalam ibadat dan bawaanya
(Surah Al-Ma'un, ayat 4-6) 
"Oleh itu kerjakanlah solat kerana Tuhanmu semata-mata, sembelihlah korban (sebagai tanda bersyukur)."
(Surah Al-Kautsar, ayat 2) 

         Perbuatan riyak ialah melakukan suatu yang amal perbuatan bukan untuk mencari keredhaan ALLAH, tetapi untuk mencari pujian atau kemasyhuran di kalangan masyarakat. Amal  perbuatan seperti itu yang akan ditolak oleh ALLAH, dan tidak dikategorikan sebagai perbuatan agama. Insyallah di lain masa ana akan memperbahashan tentang riyak.
"Banyak orang mendirikan solat sementara ia hanya mendapat lelah dan payah"  (Riwayat Abu Daud) 
Sabda Nabi SAW yang bermaksud; "Akan datang pada suatu masa, orang yang mengerjakan solat tetapi mereka belum merasakan solat" 
(Riwayat Ahmad)
Jadi, jelaslah maksud hadis-hadis diatas, bahawa seluruh ibadah bertujuan untuk memasrahkan diri dan rela kepada ALLAH, sebagaimana pasrahnya alam semesta.
Untuk mencapai tingkatan yang ikhlas kepada ALLAH serta menerima ALLAH sebagai junjungan dan pujaan, jalan atau saranan yang paling mudah telah diberikan ALLAH, iaitu zikrullah. Keikhlasan kepada ALLAH mustahil dapat dicapai, jika tidak berlatih dan melakukan amalan-amalan yang telah ditetapkanNya.
"Wahai Rasulullah, sesungguhnya syariat Islam itu sungguh banyak bagiku, maka khabarkan kepadaku dengan sesuatu yang aku akan menepatinya" Baginda bersabda, "Sentiasa lisanmu basah dari zikir (ingat) ALLAH SWT. 
(Riwayat Ibnu Majah dan Ahmad)

Rasulullah telah memberikan penyelesaiannya dengan memerintahkan kita agar selalu membasahi lisan kita dgn menyebut dan mengagungkan nama ALLAH.
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ
قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا
وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ

0 Ulasan:

Post a Comment