Imam Ghazali: “Saya tahu dengan benar bahawa para Sufi adalah para pencari jalan Allah, dan bahawa mereka melakukan yang terbaik, dan jalan mereka adalah jalan terbaik, dan akhlak mereka paling suci. Mereka membersihkan hati mereka dari selain Allah dan mereka menjadikan mereka sebagai jalan bagai sungai untuk mengalirnya kehadiran Ilahi.."

Petinta

My photo
Aku akan hadapi, Aku akan susuri, Aku akan lalui hari-hari ini, Demi Kasih dan Redha Ilahi, Demi Maghfirah dan Barakah Ilahi, Demi menuju Akhirat Abadi, Demi menuju Syurga Hakiki, Demi menggapai Cinta yang Suci...

01 February 2011

Iman Adalah Mutiara

JALAN-JALAN MENDAPATKAN IMAN

Di antara jalan mendapatkan iman dibentangkan oleh Imam Al Ghazali:


PERINGKAT PERTAMA

MUJAHADATUN NAFSI


Berjuang melawan bisikan syaitan yang sentiasa mengajak dan mendorong kejahatan.
Seperti: Sum’ah (ingin orang tahu amal kebajikan kita lakukan), ujub, riya’, hasad dengki, dendam, marah, takabbur bercakap besar), bakhil (kedekut), penakut, cinta dunia, gila pangkat, gila harta, mengumpat dan lain-lain lagi sifat mazmumah (sifat jahat).

Setelah membuang sifat mazmumah, maka kita isikan dengan sifat mahmudah (terpuji) seperti: merendah diri, ikhlas, berani, zuhud, lapang dada, redha, pemaaf, bersangka baik, suka pada kebajikan, bencikan maksiat dan lain-lain lagi.

Latihan mujahadunnafsi melalui 3 peringkat:

TAKHALLI
Berusaha berjuang membuang segala sifat jahat atau membersihkan jiwa daripada segalam sifat mazmumah.

TAHALLI
Mengisi jiwa dengan sifat mahmudah. Setelah pembersihan selesai maka isikan pula Wadah (jiwa atau hati) dengan perkara baik-baik.

TAJALLI
Peringkat merasa nikmat membuang dan meninggalkan segala sifat jahat dan merasa nikmatnya mengisi atau melakukan sifat baik serta merasakan keagungan dan kehebatan Allah. Allah akan singkap hatinya dapat merasa nikmatnya beribadah dan nikmat Musyahadah Taqarrub dengan Allah.

Apabila hati tidak dikelilingi syaitan, Maka akan dapat memandang tembus hingga ke Alam Malakut.


PERINGKAT KEDUA

Melalui amalan mengerjakan amalan sunat, terutamanya Solat Tahajjud (solat malam). Selain itu dikerjakan segala amalan sunat seperti: berpuasa sunat, berdoa, membaca Al Quran, bersedekah, membantu orang susah, melakukan kebajikan kepada masyarakat dan sebagainya. Demikian akan membantu membina dan menguatkan imannya.

Dikerjakan segala amalan sunatnya ikhlas kerana Allah semata-mata.


PERINGKAT KETIGA
TAFAKUR ATAU BERFIKIR ATAU MERENUNG KEBESARAN ALLAH
Rasakan kehebatan Allah serta melihat hikmah sesuatu yang dijadikan juga kejadian-kejadian diri kita seperti nikmat dan ujian.


CARA KEKAL DALAM IMAN

Iman yang kita dapat itu mesti dijaga dan dikawal supaya tidak rosak oleh nafsu dan syaitan.
Ulama sufi menggariskan diantaranya:

Mengawal iman dari rosak;
Rosak iman melalui 3 cara: Melalui Iktiqad, Melalui perkataan dan Melalui perbuatan diri.
Rosaknya iman apabila menolak Rukun Islam dan Rukun Iman yang menjadi tiang agama Islam.

Membenteng dan menjaga iman
Pengawal iman adalah ikhlas dan yakin, mengerjakan amalan sunat, berakhlak mulia dan Istiqamah (berterusan) dalam beramal baik, Ini dapat mencegah godaan nafsu syaitan.

Tidak berputus asa dengan Allah
Bersangka baiklah terhadap Allah Yang Maha Pemurah dan Pemberi Rahmat, Maha Pengampun dan Maha Penerima Taubat. Hendaklah sentiasa tabah, redha dengan apa yang Allah lakukan (musibah) kerana hendak menguji diri kita dan mempunyai makna yang tersirat.

Sentiasa membaharui Syahadah
Jadikanlah kalimah syahadah sebagai wirid harian dan setiap waktu, Membiasakan mengekalkan membaca zikir-zikir yang afdhol sebagaimana diajar Rasulullah saw di setiap masa terluang supaya diri termasuk orang yang sentiasa mengingati Allah..

0 Ulasan:

Post a Comment