Imam Ghazali: “Saya tahu dengan benar bahawa para Sufi adalah para pencari jalan Allah, dan bahawa mereka melakukan yang terbaik, dan jalan mereka adalah jalan terbaik, dan akhlak mereka paling suci. Mereka membersihkan hati mereka dari selain Allah dan mereka menjadikan mereka sebagai jalan bagai sungai untuk mengalirnya kehadiran Ilahi.."

Petinta

My photo
Aku akan hadapi, Aku akan susuri, Aku akan lalui hari-hari ini, Demi Kasih dan Redha Ilahi, Demi Maghfirah dan Barakah Ilahi, Demi menuju Akhirat Abadi, Demi menuju Syurga Hakiki, Demi menggapai Cinta yang Suci...

19 July 2011

Suratan Takdir

Assalamualaikum wbt.. syukur ke hadrat Ilahi kerana diberi  nafas lagi untuk hidup di muka bumi Allah ini. Apa-apa yang kita rancang semua ditentukan oleh Allah hanya kita yang mahu memohon doa agar diberi kehidupan untuk hari yang akan datang. Semoga diberi iman dan ditingkatkan taqwa. Insyallah.. Apa yang ingin ditinta di sini ialah tentang takdir rezeki, jodoh dan ajal. Malangnya ramai yang berputus asa tanpa rasa bersalah kerana apa yang ditetapkan oleh Allah soal rezeki, jodoh dan ajal ini ada hikmah di sebaliknya. 


Rezeki ada di mana sahaja Cuma kita berusaha dan ikhtiar untuk mendapatkan nya. Bersyukur dengan apa yang ada jangan risau tentang rezeki. 
Firman Allah:
Barangsiapa yang bersyukur kepada-Ku maka akan Ku-tambah nikmat untuknya, barangsiapa yang kufur maka baginya azab yang pedih”.
( Surah Ibrahim )

“Barangsiapa berhijrah di jalan Allah, nescaya mereka mendapati di muka bumi ini tempat hijrah yang Luas dan rezeki yang banyak. Barangsiapa keluar dari rumahnya dengan maksud berhijrah kepada Allah dan Rasul-Nya, kemudian kematian menimpanya (sebelum sampai ke tempat yang dituju), Maka sungguh telah tetap pahalanya di sisi Allah. dan adalah Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”
(Surah An-Nisa )

“Jikalau Sekiranya penduduk negeri-negeri beriman dan bertakwa, pastilah Kami akan melimpahkan kepada mereka berkah dari langit dan bumi…”
( Surah Al-A’raf )

Dan berapa banyak binatang yang tidak (dapat) membawa (mengurus)
rezekinya sendiri. Allah-lah yang memberi rezeki kepadanya dan
kepadamu dan Dia Maha mendengar lagi Maha mengetahui.
( Surah Al-Ankabut )

Katakanlah: "Wahai Tuhan yang mempunyai kerajaan, Engkau berikan kerajaan kepada orang yang Engkau kehendaki dan Engkau cabut kerajaan dari orang yang Engkau kehendaki. Engkau muliakan orang yang Engkau kehendaki dan Engkau hinakan orang yang Engkau kehendaki. di tangan Engkaulah segala kebajikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas segala sesuatu.
( Surah Ali Imran )

Maka usahlah risau tentang rezeki yang Allah tentukan kepada hamba-hambanya dan bukanlah makhluk yang menentukannya. Tidak ada satu makhluk pun di dunia ini yang sanggup menjamin rezeki makhluk lainnya, hanya Allah SWT lah yang mampu melakukan hal tersebut. Dia tahu betul apa yang diperlukan para makhluk-Nya, dan Dia tidak pernah menciptakan satu makhluk pun untuk hidup di dunia ini tanpa menperoleh rezeki.

Namun masih ada sebahagian dari kita yang tidak yakin akan rezeki dari Allah SWT. Tidak sabar dengan rezeki yang telah digariskan oleh-Nya kepadanya, sehingga ada di antara mereka sengaja melakukan jalan pintas dan salah, sehingga terjeremus dalam jurang masalah dan kesesatan yang sangat dalam. Ada yang mencarinya dengan mendatangi dukun, ada yang memperolehnya dengan jalan yang tidak halal seperti korupsi, manipulasi, nombor ekor dan sebagainya.

Padahal, Allah SWT sama sekali tidak pemah lupa akan janji-Nya. Adalah hal yang sangat perlu kita ketahui, bahwa Allah SWT memberikan rezeki kepada setiap makhuk-Nya sesuai ukuran yang tepat, tidak kurang dan tidak lebih iaitu Allah telah menentukan kadar rezeki setiap hamba-Nya, sehingga tidaklah perlu bagi kita untuk saling iri dan dengki pada rezeki yang telah diperolehi saudara ataupun jiran tetangga kita.

Kita tidak perlu takut, cemas, gundah gulana kerana takut tidak memperoleh rezeki atau sebaliknya, tidak perlu kita memaksakan diri untuk memperoleh rezeki sebanyak-banyaknya hingga melupakan hal-hal yang penting dalam hidup kita kerana semua itu telah diatur oleh Allah SWT.


Soal jodoh itu yang selalu bermain di dalam perasaan dua pasangan yang ingin akhiri percintaan dengan perkahwinan. Walaupun bercinta berpuluh tahun tetapi Allah tetapkan dia bukan jodoh kita maka bukanlah jodoh kita akan tetapi jika orang jika bukan kita cintai ditakdir jodoh kita maka itulah jodoh kita. Segala yang ditentukan oleh Allah SWT ada hikmah di sebaliknya.

Allah SWT sendiri sebagai Yang Maha Pencipta makhluknya secara berpasang-pasangan tentu punya alasan sendiri untuk itu dan alasan itu hanya Allah SWT yang tahu.

Allah SWT berfirman :
(Dia) Pencipta langit dan bumi. Dia menjadikan bagi kamu dari jenis kamu sendiri berpasangan-pasangan dan dari jenis binatang ternak berpasangan- pasangan, dijadikan-Nya kamu berkembang biak dengan jalan itu. Tidak ada sesuatupun yang serupa dengan Dia, dan Dia-lah yang Maha Mendengar dan Melihat.
( Surah Asy Syuura )

Menundukan diri kepada Allah SWT, berusaha beribadah dan mengapai cintanya Allah SWT. Hendaknya sebelum kita mendapatkan cinta dari pasangan kita, alangkah muliannya kita mendapatkan cinta dari Allah SWT terlebih dahulu. Kalau Allah SWT mencintai kita kerana kita juga cinta padanya maka Allah SWT tidak akan pernah mengecewakan kita.

Akan tetapi sebaliknya ketika cinta makhluk yang kita dapatkan belum tentu bertahan selamanya. Kita tidak tahu hati manusia, terkadang cinta datang terkadang cinta pergi. Ini dunia dan sifatnya fana. Betapa banyaknya kita lihat seperti contoh artis-artis yang kebelakangan ini banyak yang kawin cerai. Melakukan pernikahan dengan biaya yang tinggi dan penuh kemewahan.

Untuk itu selayaknya usaha yang kita lakukan untuk mencari jodoh, harus kita ikuti dengan menggapai keredhaan Allah SWT dan tentunya yang paling penting diiringi doa. Doa itu yang dapat merubah takdir kalau ada sebelumnya Allah SWT telah menetapkan keburukan pada kita. Tapi dengan doa yang ikhlas dan penuh harap Allah SWT akan merubah keburukan itu menjadi kebaikan.

Firman Allah SWT:  
Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka, bahawasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah-Ku) dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran.
( Surat Al Baqarah )

Berserah diri atas ketentuan Allah SWT yang akan diberikan kepada kita. Bukan bererti dengan tawakal ini kita berhenti berusaha dan berdoa, tetapi kita menyerahkan seluruh usaha dan doa yang kita lakukan terus menerus itu diterima dan mendatangkan manfaat pada kita untuk mendatang jodoh yang diredhai.

Dengan itu jika tidak sanggup untuk bergelar suami mahupun isteri tidak usah berkahwin dulu. Jika merasakan diri belum cukup ilmu untuk bergelar ibu ataupun ayah, maka belajarlah dulu. Jika rasa-rasa belum bersedia untuk bersabar dengan karenah anak-anak, carilah dulu kesabaran itu. Jangan berkahwin dahulu sebab kenyataannya ramai yang tidak bersedia untuk melangkah tetapi telah melompat, akhirnya jatuh terjerumus dan tidak jumpa akar berpaut tatkala cuba mendaki naik.

Berkahwin itu indah dan nikmat bagi yang benar-benar mengerti tuntutannya. Berkahwinlah anda demi Tuhan dan Nabi-Nya, bukan berkahwin kerana perasaan dan mengikut kebiasaan. Jodoh usah terlalu dirisaukan, tiba masanya ia akan datang menjemput, namun perlu juga anda membuka lorong-lorongnya agar jemputan itu mudah sampai dan tidak terhalang.

Seorang teman pernah berpesan:
"Kadang-kadang Allah sembunyikan matahari.. Dia datangkan petir dan kilat.. kita menangis dan tertanya-tanya, kemana hilangnya sinar, Rupa-rupanya Allah ingin hadiahkan kita pelangi..
Semoga Allah mempermudahkan jodoh kita semua..

Setelah merasa nikmat dunia maka jangan kita lupa bahawasanya kita tidak akan kekal lama didunia ini. Dalam hadis Nabi bersabda: “Apabila mati anak Adam, maka telah terputuslah amalannya melainkan 3 perkara: Sedekah Jariah, atau Ilmu yang memunafaatkannya, atau Anak soleh yang mendo’akan keatasnya”
[Hadith diriwayatkan oleh Muslim, Abu Daud, Tirmidzi, al-Nasaa'i, dan al-Bukhari].

Firman Allah SWT bermaksud: "Apabila datang ajal mereka, ia tidak akan terawal walau sesaat dan tidak akan terlewat".
( Surah Al-A'raf )

Apabila ajal telah datang maka ketika itu barulah seseorang itu akan merasakan bahawa dia tidak lain hanyalah seorang hamba yang terpaksa akur kepada sunnah alam dan terpaksa bersiap sedia untuk menemui Tuhannya. Di kala itu, barulah manusia merasakan segunung penyesalan dan sedar untung nasibnya yang sebenar.

"Dan datanglah sakaratul maut dengan sebenar-benarnya. Itulah yang selalu kamu lari daripadanya."
( Surah Al-Qaf )

Di mana jua kamu berada, maut akan mendapatkan kamu (bila sampai ajal), sekalipun kamu berada dalam benteng-benteng yang tinggi lagi kukuh. Dan kalau mereka beroleh kebaikan (kemewahan hidup), mereka berkata: "Ini adalah dari sisi Allah", dan kalau pula mereka ditimpa bencana, mereka berkata:" Ini adalah dari (sesuatu nahas) yang ada padamu". Katakanlah (wahai Muhammad): "Semuanya itu (kebaikan dan bencana) adalah (berpunca) dari sisi Allah". Maka apakah yang menyebabkan kaum itu hampir-hampir tidak memahami perkataan (nasihat dan pengajaran)
( Surah an-Nisa’ )

Ayat ini menjelaskan kepada kita bahawa seseorang manusia itu tidak boleh memisahkan dirinya dari ajal kematian. Seseorang itu pasti akan menempuhi maut sama ada dia berada di medan perang atau di atas hamparan.

Sesiapapun bila ditentukan matinya di sesuatu tempat dia akan pergi ke tempat itu ketika sampai ajalnya. Ini adalah penentuan dari Allah SWT.
Firman Allah yang bermaksud :
"Dan kalau mereka memperolehi kebaikan (kemewahan hidup), mereka berkata: "Ini adalah dari sisi Allah," dan kalau mereka ditimpa bencana, mereka berkata: "Ini adalah dari (sesuatu nahas) yang ada padamu." (Surah an-Nisa': 78)

Andai sesiapa yang meninggalkan kita dahulu mungkin kita akan merasa sedih akan tetapi kita ingatlah bahawa darinya kita datang dan dari dia kita akan di kembalikan.

Sungguh kematian adalah perkara yang menakutkan di dunia dan di akhirat bagi orang-orang yang beriman. Kematian merupakan ketentuan yang sangat berharga untuk bertemu dengan-Nya. Semoga apa yang kita harap ialah jadikanlah dunia sebagai ladang untuk mendapatkan hasil kita di sana nanti.. Insyallah


0 Ulasan:

Post a Comment