Imam Ghazali: “Saya tahu dengan benar bahawa para Sufi adalah para pencari jalan Allah, dan bahawa mereka melakukan yang terbaik, dan jalan mereka adalah jalan terbaik, dan akhlak mereka paling suci. Mereka membersihkan hati mereka dari selain Allah dan mereka menjadikan mereka sebagai jalan bagai sungai untuk mengalirnya kehadiran Ilahi.."

Petinta

My photo
Aku akan hadapi, Aku akan susuri, Aku akan lalui hari-hari ini, Demi Kasih dan Redha Ilahi, Demi Maghfirah dan Barakah Ilahi, Demi menuju Akhirat Abadi, Demi menuju Syurga Hakiki, Demi menggapai Cinta yang Suci...

04 April 2011

Aku Sesat Dalam Terang



Aku puja bunga di taman,
Aku terpesona dengan keindahannya,
Aku tulis di dalam sajak-sajakku,
Hingga lupa aku dengan Tuhan,
Bukankah dia akan layu kemudian jatuh ke bumi,
ia tidak berguna lagi.

Aku puja perempuan,
Aku lukis dengan kata-kata,
Hingga lalai dengan Tuhan,
Bukankah dia akan tua bangka,
Atau adakalanya dia tidak setia,
yang akan mengecewakan aku.

Aku kagum dan puja awan,
yang berarak dan beralih,
Aku gambarkan dengan bahasa yang indah,
Hingga lupa kewajipan kepada Tuhan,
Padahal awan boleh hilang.
Aku berkhayal-khayal dengan gunung-ganang,
Kemudian aku ungkap di dalam syair-syairku,
Padahal kalau aku dekat,
Ia adakalanya menakutkan, membencikan,
menjemukan dan memayahkan,
Entah apa-apa lagi yang aku berkhayal,
dengan hal yang ada di dunia ini,
Hingga aku berfoya-foya,
dan menghabiskan masa,
Lupa Tuhan, lupa Agama,
lupa Hari Pembalasan,
Sedangkan semua itu akan binasa.

Padahal kalau mata hatiku hidup jiwaku celik,
Aku puja Tuhan, Aku besarkan Dia,
Seterusnya Aku cintakan Dia,
dan aku jadikan Dia matlamatku,
Tuhan adalah kekal, Ia adalah pembela,
Dia adalah sumber segala-galanya,
Ini lebih menguntungkan aku,
Kerja aku tidak sia-sia,
Untungnya hingga ke Syurga.

Tuhan, satu yang aku pinta dari-Mu,
Beri kekuatan kepadaku untuk bertaubat,
Jangan Biarkan Aku Tersesat....


Hati rasa semakin mati apatah lagi untuk menjalankan riadah zikir yang sering diamalkan suatu waktu dulu. Jenuhlah rasanya diri ini nak mengikis karat hatiku ini yang semakin menebal dan pekat hitam diselubung dengan dosa di atas kelalaian dan ingkar serta jauh dari Allah......

Kenapa aku merasakan kekosongan dalam hati? Kenapa aku bersedih lagi? Aku tidak tahu apa yang tidak kena. Mungkin aku semakin jauh dari Engkau Ya Allah…..?

Tolonglah Ya Allah, aku tahu rahmat-Mu begitu tinggi. Aku tahu kasih-Mu mengatasi kasih kedua orang tuaku. Pulihkanlah jiwaku semula. Sesungguhnya aku menzalimi diriku sendiri. Bantulah aku mendaki gunung hidayah-Mu dengan setitis kudrat yang ada.

Engkau lebih mengetahui Ya Allah, sukarnya hidupku di dunia ini yang nilai dan neracanya digubah oleh manusia itu sendiri. Bukan nilai dan neraca dari langit. Sukarnya hidupku melawan lintasan syaitan dan nafsu, yang kurasakan dari sehari ke sehari semakin menapak kukuh dalam diriku ini.

Bantulah aku mendidik hatiku ke arah iman dan taqwa. Aku sedar, diriku berangan-angan terhadap syurga-Mu yang tidak layak untuk aku gapai, apatah lagi milikinya. Cuma aku pinta, di mana aku berada, tetaplah iringi aku bersama redha-Mu Ya Allah. Tuntunku kembali ke jalan-Mu. Jangan sampai tiada lagi pintu hidayah untuk menemui-Mu bagiku. Ya Allah, ampunkanlah aku, aku cuba mendekat pada-Mu, tapi, rupanya aku semakin menjauh terpesong dari-Mu…



Firman Allah SWT dalam Hadis Qudsi melalui Rasulullah SAW: “Apabila seorang hamba mendekatkan diri kepada-Ku sejengkal maka Aku mendekatkan diri kepadanya sehasta. Dan barangsiapa yang mendekatkan diri kepada-Ku sehasta maka aku mendekatkan diri-Ku kepadanya sedepa. Kalau hamba-Ku datang kepada-Ku dengan berjalan, maka Aku datang kepadanya dengan berlari.”
(Riwayat Bukhari dari Anas)

0 Ulasan:

Post a Comment