Imam Ghazali: “Saya tahu dengan benar bahawa para Sufi adalah para pencari jalan Allah, dan bahawa mereka melakukan yang terbaik, dan jalan mereka adalah jalan terbaik, dan akhlak mereka paling suci. Mereka membersihkan hati mereka dari selain Allah dan mereka menjadikan mereka sebagai jalan bagai sungai untuk mengalirnya kehadiran Ilahi.."

Petinta

My photo
Aku akan hadapi, Aku akan susuri, Aku akan lalui hari-hari ini, Demi Kasih dan Redha Ilahi, Demi Maghfirah dan Barakah Ilahi, Demi menuju Akhirat Abadi, Demi menuju Syurga Hakiki, Demi menggapai Cinta yang Suci...

12 March 2011

Upacara Ghaib..??

Assalamualaikum.. Petinta ingin mengupas sikit di sini kerana merasa terkejut bila membaca kenyataan yang disiarkan surat khabar hari ini pada hari Sabtu bertarikh 12 haribulan Februari 2011. “Cubit peha kiri, peha kanan terasa” pepatah ini sering di kaitkan dengan ikatan dan hubungan . Adakah kenyataan yang di nyatakan benar? Atau hanya mendengar khabar-khabar angin maka kenyataan terus dibuat..

Barang siapa tiada merasa, maka tiadalah ia tahu.. Sebelum membuat salah satu kenyataan maka kaji dan selidik la ia terlebih dahulu dari akar hingga ke pucuknya.. Jangan disalah tafsirkan apa-apa yang dibawa oleh sesetengah tariqat mengikut hawa nafsu dan akal… Waalahu Ta’ala A’lam..


Kenyataan yang di cetak harian metro: Usah terpengaruh tarekat jika ilmu agama tak tinggi.

KUALA LUMPUR: “Faham dulu setiap tarekat dan jangan mudah terpengaruh jika ilmu agama kita tidak tinggi,” kata Pensyarah Kulliyah Ilmu Wahyu dan Sains Kemanusiaan, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Profesor Madya Dr Abdul Salam Muhammad Shukri.

Beliau mengulas muka depan Harian Metro semalam berhubung ajaran sesat, Tarekat Naqsyabandiah Al Kholidiyah yang dipercayai cuba dihidupkan kembali terutama di Kampung Menderang di Sungkai, Perak, membabitkan kira-kira 100 pengikut terdiri di kalangan penduduk kampung berkenaan. Dr Abdul Salam berkata, tarekat terbabit sudah lama wujud, bagaimanapun apabila ia sampai ke negara ini berlaku penyelewengan, sekali gus menyebabkan ia diharamkan kerana ia menyeleweng dan bertentangan ajaran Islam.

“Justeru setiap kita yang mahu mendalami agama terutama bagi mereka yang berminat dengan tarekat perlu berhati-hati bagi mengelak terpesong akidah.

“Jika ilmu agama kurang, bertanya dan jangan mudah terikut-ikut atau terpengaruh,” katanya.

Beliau berkata, tarekat ialah jalan untuk kita mendekatkan diri dengan Allah, tetapi ia mesti mengikut syariah.

“Kalau ia sudah terpesong, kita perlu jauhi,” katanya.

Mengulas mengenai ajaran itu turut disebarkan menerusi laman sosial facebook di Internet, Dr Abdul Salam berkata, pihak berkuasa perlu memantaunya bagi mengelak ia terus menular.

Harian Metro semalam melaporkan seseorang itu tidak perlu berbelanja besar atau bersusah payah ke Makkah, sebaliknya hanya menjalani upacara ghaib dikenali sebagai ‘khatam batu’, pengikut sebuah ajaran sesat menganggap mereka sudah menunaikan Rukun Islam kelima serta menggunakan gelaran haji atau hajah. Ajaran sesat Tarekat Naqsyabandiah Al Kholidiyah itu didalangi seorang lelaki bergelar Syeikh yang mempunyai pengikut sekitar Sungkai, Perak dan beberapa daerah berhampiran. Ajaran yang diharamkan Jawatankuasa Fatwa Negeri Perak itu turut memperkenalkan beberapa amalan lain yang bertentangan hukum syarak.

Sabtu, 12 Mac 2011
www.hmetro.com.my/articles/Usahterpengaruhtarekatjikailmuagamataktinggi/Article

0 Ulasan:

Post a Comment