Imam Ghazali: “Saya tahu dengan benar bahawa para Sufi adalah para pencari jalan Allah, dan bahawa mereka melakukan yang terbaik, dan jalan mereka adalah jalan terbaik, dan akhlak mereka paling suci. Mereka membersihkan hati mereka dari selain Allah dan mereka menjadikan mereka sebagai jalan bagai sungai untuk mengalirnya kehadiran Ilahi.."

Petinta

My photo
Aku akan hadapi, Aku akan susuri, Aku akan lalui hari-hari ini, Demi Kasih dan Redha Ilahi, Demi Maghfirah dan Barakah Ilahi, Demi menuju Akhirat Abadi, Demi menuju Syurga Hakiki, Demi menggapai Cinta yang Suci...

07 March 2011

Menemui Pintu Taubat


Telah berkata seorang pelacur yang amat jahat di Kota Mekah. Tiada senang akan hati ku sehinggalah aku berjaya mendatangkan fitnah ke atas Thawus Al Yamani.

Thawus Al Yamani adalah seorang pemuda yang soleh yang tinggi ilmunya. Saban hari kerjanya mengajar ilmu kepada penduduk miskin di Kota Mekah. Malamnya diserikan dengan amal ibadah. Lantaran kesolehannya, maka terdetik hati seorang pelacur untuk memfitnahnya.

Suatu malam, saat Thawus Al Yamani sedang bertafakur di rumahnya. Pelacur tersebut memasuki rumahnya, meleraikan segala pakaiannya dan berbaring menelentang di hadapan Thawus.Cuba menggoda Thawus untuk berzina dengannya. Thawus dengan sopan, berdiri, lalu mengutip pakaian pelacur tersebut satu persatu dan menyelimuti tubuh sang pelacur.

Dengan lemah lembut Thawus berkata : Tutupilah perhiasan mu. Keindahannya bukan untuk tontonan ramai dan bukan untuk dijamah oleh orang ramai. Barang yang berharga hanya untuk di miliki oleh seorang insan sahaja.

Namun pelacur tersebut masih lagi menggoda Thawus. Memujuk agar Thawus melakukan perzinaan dengannya.

Akhirnya Thawus bersuara : Baiklah. Andainya engkau mahu aku meniduri diri mu. Engkau datanglah kembali ke rumah ku malam esok. Aku akan bawa engkau ke suatu tempat yang sesuai untuk kita berzina.

Pelacur tersebut pun kembali ke sarangnya dengan rasa gembira. Hasratnya untuk menggoda dan memfitnah Thawus seolah-olah akan tercapai keesokan malamnya.

Keesokan malam, pelacur itu sudah berada di hadapan rumah Thawus. Thawus mengajak pelacur tersebut untuk mengekorinya. Tatkala melalui Maqam Ibrahim di sisi Kaabah, Thawus berhenti.

Perlahan Thawus berpaling kepada pelacur tersebut dan berkata : Di sinilah tempat untuk kita berzina. Leraikanlah pakaian mu dan berbaringlah di atas Maqam Ibrahim.

Terkejut pelacur tersebut. Maka berkatalah pelacur itu : Bukankah ini tempat awam ? Kita akan dilihat oleh orang ramai. Kita akan ditangkap dan kita akan dihukum. Tidakkah engkau melihat Baitullah ? .... bentak pelacur tersebut kepada Thawus dengan nada yang marah.

Thawus memandang pelacur tersebut sambil tersenyum : Wahai perempuan, mengapa tempat ini engkau hebatkan berbanding kehebatan ALLAH ? Mengapa pandangan masyarakat ramai yang engkau gusarkan sedangkan masyarakat itu hanyalah manusia ciptaan ALLAH ? Mengapa engkau tidak gusar dengan ALLAH yang sentiasa melihat perlakuan diri mu walau di dalam malam yang gelap gelita ? Mengapa hukuman manusia di dunia yang engkau takutkan sedangkan hukuman ALLAH di akhirat lagi Maha Dahsyat ? Bertaubatlah diri mu agar maruah kemuliaan mu yang selama ini engkau rosakkan di angkat kemuliaannya ke taraf yang lebih mulia. Agar kemiskinan yang mengekori mu diganti dengan kekayaan iman. Agar kerungsingan di hati mu diganti dengan ketenangan dan kebahagiaan. Agar ancaman neraka ALLAH ke atas mu diganti dengan janji nikmat syurga yang penuh kemanisan.

Maka bertaubatlah pelacur tersebut dan menjadi ia salah seorang murid setia Thawus Al Yamani.

Sabda Rasulullah SAW : Barangsiapa berzina dengan perempuan , nescaya membuka ALLAH Taala atasnya di dalam kuburnya akan lapan pintu dari api neraka, keluar dari segala pintu itu beberapa kala dan ular hingga hari qiamat.

Sabda Rasulullah SAW : Orang yang bertaubat dari dosa itu, seperti orang yang tiada dosa baginya. Dan orang yang meminta ampun dari dosa padahal ia mengekali atasnya, seperti orang yang membuat senda-senda dengan TUHAN-nya.

Dan sabda Rasulullah SAW : Tidak ada yang lebih di kasihi oleh ALLAH daripada orang muda yang bertaubat. Dan tiada yang lebih ALLAH murka daripada orang tua yang mengekalkan berbuat maksiat. Taubat Nasuha adalah jalan penyuci segala dosa.

0 Ulasan:

Post a Comment