Imam Ghazali: “Saya tahu dengan benar bahawa para Sufi adalah para pencari jalan Allah, dan bahawa mereka melakukan yang terbaik, dan jalan mereka adalah jalan terbaik, dan akhlak mereka paling suci. Mereka membersihkan hati mereka dari selain Allah dan mereka menjadikan mereka sebagai jalan bagai sungai untuk mengalirnya kehadiran Ilahi.."

Petinta

My photo
Aku akan hadapi, Aku akan susuri, Aku akan lalui hari-hari ini, Demi Kasih dan Redha Ilahi, Demi Maghfirah dan Barakah Ilahi, Demi menuju Akhirat Abadi, Demi menuju Syurga Hakiki, Demi menggapai Cinta yang Suci...

11 March 2011

Kemuliaan Qalb


1. Rasa malu kepada Allah kerana sentiasa merasa diawasi oleh Allah SWT.

2. Rasa takut dan hebat pada Allah kerana terasa diri selalu berada dalam kuasa Allah, kerana Allah mampu berbuat apa saja seperti sakit, miskin, mati dan lain-lain.

3. Selalu merasa berdosa pada Allah, bukan hanya di depan manusia kerana ada kesalahan tersembunyi yang tidak dapat diketahui seperti dosa-dosa hati. Sebab itu dia selalu menangis seorang diri, bukan di depan orang, kerana takut dosanya tidak terampuni.

4. Tidak menunda-nunda urusan dengan Allah kerana hati selalu merasa kedatangan maut itu biasa terjadi bila-bila saja.

5. Setiap kali membuat kesalahan yang kecil, hatinya merasa takut dan terhina di depan Allah, maka cepat-cepat meminta ampun kepada Allah SWT.

6. Setiap kali selesai beramal, hati merasa itu adalah kurniaan Allah, bukan kemampuan dirinya. Dia tidak merasa bangga kerana merasa amalannya walaupun tidak sempurna kerana itu dia mengharapkan belas kasihan dari Allah agar menerima amalannya.

7. Kalau Allah menentukan satu peristiwa terjadi pada dirinya, hatinya akan redha dengan apa yang terjadi tanpa kesal dan keluh-kesah. Dia sedar dirinya yang rendah layak menerima apa pun takdir Allah.

8. Setiap kali melihat pemandangan alam yang indah, hati segera merasakan kebesaran Allah.

9. Kalau dia mendapat kejayaan atau nikmat, hatinya segera merasakan bahawa itu adalah pemberian dari Allah kerana itu dia merasa takut pada Allah takut menyalahgunakan atau kurang mensyukuri nikmat yang diperolehi.

10. Kalau dia menderita kemiskinan atau tidak memperoleh nikmat, hatinya terasa tenteram kerana dia merasa bebas dari tanggungjawab untuk menjaga amanah Allah.

11. Kalau mendapat musibah seperti sakit, hati akan merasa tenang kerana merasakan bahawa bencana (musibah) adalah kifarah (balasan) dosanya. Dia merasa lebih baik dihukum di dunia daripada dihukum di akhirat. Penderitaan di dunia adalah pengampunan dosa di akhirat.

12. Bila mendapat pujian, hati merasa tidak senang sebab pujian itu tidak layak baginya dan mampu merosakkan rasa kehambaannya.

13. Kalau dikeji atau dihina orang, hatinya merasa kasihan pada orang yang menghinanya dan segera memaafkan orang itu tanpa diminta. Dia merasa bahawa dosanya telah menyebabkan dia dihukum seperti itu. Kalau tidak begitu dia tidak akan mendapat pahala dari penghinaan itu. Sebab itu dia tidak berniat sama sekali untuk membalas perbuatan orang itu.

14. Dia selalu berlapang dada berhadapan dengan aneka ragam manusia dan kesusahan yang manusia timpakan ke atasnya.

15. Dia tidak bangga dengan nikmat, tidak gelisah dengan musibah, tidak merasa tenang dengan pujian dan tidak menderita dengan cacian. Hatinya selalu merasa sebagai hamba yang serba kekurangan dan sangat memerlukan Allah SWT dalam setiap keadaan.

16. Kalau dia melihat atau mengetahui orang membuat maksiat, dia bersyukur pada Allah kerana dirinya selamat dari maksiat. Sebab itu dia tidak menghina orang itu bahkan dia merasa kasihan, ingin menolong dengan memberi nasihat. Bahkan dia tidak menaruh sangka jahat pada orang itu maka dia bersangka baik ke atas mereka. Dia menganggap kesalahan itu adalah kerana mereka tidak tahu, lupa ataupun tidak sengaja.

17. Ketika berhadapan dengan orang yang memarahinya, dia tidak ikut marah dan tidak melawan berdebat sekalipun dia benar.

18. Bila berhadapan dengan kepandaian orang lain, dia akan menerima ilmu atau kebenaran sekalipun dari seorang kanak-kanak. Kalau bermuzakarah dia tidak memperlihatkan bahawa dirinya pandai sehingga tidak merasa bangga diri. Kalau ada yang memuji orang lain di hadapannya dia tidak sakit hati sebab dia faham bahawa kuasa hak Allah yang melebihkan dan mengurangkan nikmat pada hamba-hamba-Nya.

19. Kalau dia digemari oleh banyak orang, dia tidak merasa bangga sebaliknya dia bimbang kalau hal itu membuat dirinya menjadi riya’.

20. Dia tidak makan seorang diri sama ada mendapat keuntungan atau kelebihan dari nikmat di dunia. Kalau memberi bantuan pada seseorang pun, dia memberi tapi  tidak di hadapan orang lain atau orang ramai.

21. Beramal dan betul-betul beribadah kerana Allah bukan lagi berharap kerana Syurga atau takut akan Neraka.

0 Ulasan:

Post a Comment